Aktiv Faster
Aktiv Faster er en sogneforening.
Det er primært foreningens formål at virke til at lokalområdet fortsat må udvikles og styrkes, ved samarbejde, nye initiativer god forståelse og tværgående arrangementer.
Foreningen kan virke som lokalområdets samlede talerør over for offentlige myndigheder og samarbejdspartnere.
Foreningens formål er desuden at forestå driften af Aktivitetshuset til gavn for foreningens medlemsforeninger og medlemmer fortrinsvis i lokalområdet. Dette skal ske i samarbejde med Faster Skole.
Foreningens øverste myndighed er repræsentantskabet. Repræsentantskabet består af de tilsluttede medlemsforeninger, hver med 2 repræsentanter og 5 repræsentanter valgt på årsmødet af de personlige medlemmer
Foreningen ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer plus Faster Skoles leder, denne har dog ingen stemmeret. Bestyrelsen vælger selv af sin midte formand, næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsesformanden er også repræsentantskabets formand.
Formand
Svend Erik Olesen
Telefon: 2427 4376
Mail: laursenolesen@gmail.com
Nedenfor er listet foreningens bestyrelse
Funktion | Valgt via | Navn | Adresse | |
Formand | F | Svend Erik Olesen | Hostedhøj 5 | Laursenolesen@gmail.com |
Næstformand | F | Jens Peder Bendtsen | Granlyvej 1 | koben@granlyvej1.dk |
Sekretær | F | Helle Bilberg | Grenevej 1 | hfbilberg@mail.dk |
Kasserer | F | Jørgen Hindhede | Skovvejen 3 | solso@mail.tele.dk |
Medlem | F | Erling Nygaard | Pilevænget 72 | enkpil@gmail.com |
Medlem | F | Mads Astrup Madsen | Ejstrupvej 9 | mads.madsen@velux.com |
Medlem | B | Tina Krøy Pedersen | Pilevænget 26 | tinajacobsenhvs@hotmail.com |
Medlem | B | Helle Andersen | Pilevænget 70 | kjeld_andersen@get2net.dk |
Medlem | B | Kristian Ahle | Egerisvej 13 | ahle.kristian@gmail.com |
Medlem | B | Tove Pedersen | Præstevejen 3 | I-T-Pedersen@dlgmail.dk |
Medlem | B | Kristian Villumsen | Højevej 25 |
Villum@privat.dk |
For skolen / børnehaven | Anette Vestergaard | Egerisvej 3 | anettevestergaard@godmail.dk | |
Udleje (ekstern) | Susanne Kjær Olesen | Egerisvej 38 | egerisvej38@gmail.com |
B = Borgervalgt
F= Foreningsvalgt
18.02.2019_Referat_AF_bestyrelsesmøde
19.03.2018_Referat_AF_Konstituerende_bestyrelsesmøde
22.02.2018_Referat_AF_bestyrelsesmøde
29.05.2018_Referat_AF_bestyrelsesmøde
29.08.2018_Referat_AF_bestyrelsesmøde
29.11.2018_Referat_AF_bestyrelsesmøde
29.11.2012_Referat_AF_bestyrelsesmøde
29.08.2012_Referat_AF_bestyrelsesmøde
24.03.2010_Referat_AF_bestyrelsesmøde
24.01.2013_Referat_AF_borgermøde
22.02.2016_Referat_AF_bestyrelsesmøde
21.02.2011_Referat_AF_bestyrelsesmøde
19.06.2013_Referat_AF_bestyrelsesmøde
18.12.2013_Referat_AF_bestyrelsesmøde
18.03.2014_Referat_AF_bestyrelsesmøde
18.02.2014_Referat_AF_bestyrelsesmøde
16_02_2015_Referat_AF_bestyrelsesmøde
15.06.2011_Referat_AF_bestyrelsesmøde
14.12.2010_Referat_AF_bestyrelsesmøde
11.06.2015_Referat_AF_bestyrelsesmøde
11.04.2012_Referat_AF_konsittuerende_bestyrelsesmøde
10.09.2015_Referat_AF_bestyrelsesmøde
10.09.2014_Referat_AF_bestyrelsesmøde
09.06.2010_Referat_AF_bestyrelsesmøde
08.10.2013_Referat_AF_bestyrelsesmøde
07.06.2012_Referat_AF_bestyrelsesmøde
07.03.2012_Referat_AF_bestyrelsesmøde
06.10.2011_Referat_AF_bestyrelsesmøde
04_12_2014_Referat_AF_bestyrelsesmøde
04.04.2011_Referat_AF_bestyrelsesmøde
Vedtægter for foreningen Aktiv Faster § 1 Navn
Foreningens navn er Aktiv Faster.
§ 2 Hjemsted
Foreningens hjemsted er Astrup, Ringkøbing-Skjern Kommune.
§ 3 Stiftelse
Foreningen er stiftet den 26/11 2003 og består af foreninger, organisationer og institutioner kaldet medlemsforeninger og borgere i lokalområdet kaldet medlemmer.
§ 4 Formål
Det er primært foreningens formål, ved samarbejde og god forståelse, at virke til lokalområdet må udvikle sig til gavn for alle. Foreningen kan virke som lokalområdets samlede talerør over for off. myndigheder og samarbejdspartnere.
Foreningens formål er desuden at forestå driften af Aktivitetshuset til gavn for foreningens medlemsforeninger og medlemmer fortrinsvis i lokalområdet. Dette skal ske i samarbejde med Faster Skole.
§ 5 Administration og drift
Den til foreningens formål fornødne kapital tilvejebringes gennem kontingent fra medlemsforeninger, medlemmer, institutioner, organisationer, gaver fra private, tilskud fra offentlige myndigheder, private virksomheder, fonde m.v., ved udlejning af lokaler og aktiviteter iøvrigt. Disponering af årets resultat under hensyn til § 4 og kontingenter godkendes af repræsentantskabet.
§ 6 Ledelse
Foreningens øverste myndighed er repræsentantskabet. Repræsentantskabet består af de tilsluttede medlemsforeninger, hver med 2 repræsentanter og 5 repræsentanter valgt på årsmødet af de personlige medlemmer.
Medlemsforeninger udpeger selv deres repræsentanter. Navne på disse personer, skal straks skriftligt meddeles til formanden senest 14 dage før et repræsentantskabs- eller årsmøde. Repræsentanter skal være myndige. Repræsentanter sidder i repræsentantskabet for 2 år af gangen indtil udgangen af marts.
Optagelse af nye medlemsforeninger skal godkendes af repræsentantskabet. Kontingent fastsættes af repræsentantskabet.
De tilsluttede medlemsforeninger kan kun udtræde af repræsentantskabet pr. 31. december, når skriftlig meddelelse herom er givet til formanden senest 30. juni.
§ 7 Afholdelse af årsmøde
Der afholdes årsmøde ultimo marts. Her vælges 6 bestyrelsesmedlemmer blandt og af medlemsforeningerne. 5 bestyrelsesmedlemmer vælges blandt og af de personlige medlemmer. Disse 5 personligt valgte er fødte medlemmer af repræsentantskabet. Indkaldelsen med dagsorden annonceres i lokale medier senest den 5. marts. Endelig dagsorden med eventuelle forslag, regnskab og budget udsendes til repræsentantskabet senest 10 dage før årsmødet.
Formanden kan på bestyrelsens foranledning indkalde til ekstraordinært årsmøde
Ekstraordinært årsmøde skal afholdes
- når mindst 1/3 af repræsentantskabets medlemmer skriftlig over for bestyrelsenfremsætter anmodning herom,
- når et flertal af bestyrelsen ønsker det.Mødet skal afholdes senest 4 uger efter
- at krav herom er modtaget
- og at mødet er indkaldt skriftligt med mindst 14 dages varsel bilagt dagsorden.§ 8 Årsmødets dagsorden og afviklingÅrsmødets dagsorden skal mindst omfatte:
- Valgafdirigent.
- Aflæggelse og godkendelse af bestyrelsens beretning.
- Repræsentantskabets godkendelse af den reviderede årsrapport, budget for detkommende år, disponering af årets resultat og fastsættelse af kontingenter.
- Indkomneforslag.
- Medlemsforeningernes valg af 6 bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant.
- Personlige medlemmers valg af 5 bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant.
- Valg af revisor, 1 ulige år og 1 lige år.
- Eventuelt.
Vedr. punkt 4:
Senest inden udgangen af februar måned skal skriftlig forslag være formanden i hænde.
Vedr. punkt 5 og 6:
Valg sker ved skriftlig afstemning. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år og suppleanter vælges for 1 år. Bestyrelsesmedlemmer der repræsentere medlemsforeningerne bør sidde i repræsentantskabet. Opstilling af kandidater skal være godkendt af kandidaten. Fremgangsmåden ved valg fastsættes af dirigenten.
Hvis en foreningsmedlems-repræsentant også er personligt medlem af Aktiv Faster kan vedkommende stemme ved valget af de 5 frit valgte.
Beslutninger på årsmødet træffes ved almindeligt stemmeflertal. Afstemningen skal ske skriftligt, hvis et medlem ønsker det.
Hvert medlem af repræsentantskabet har en stemme. Der kan gives skriftlig fuldmagt til anden person fra samme medlemsforening/gruppen af personlige medlemmer. Ved stemmelighed bliver forslag forkastet.
Repræsentantskabet er beslutningsdygtigt uanset det fremmødte antal repræsentanter. Dog kræver beslutningen om foreningens opløsning, ændringer i foreningens vedtægter og udelukkelse af medlemskab at mindst 2/3 af repræsentantskabet stemmer herfor. Møder et sådant antal repræsentanter ikke frem, men er forslaget i øvrigt vedtaget med 2/3 af de fremmødte stemmer, indkalder bestyrelsen til et nyt ekstraordinært repræsentantskabsmøde, på hvilket forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer uden hensyn til antallet af fremmødte repræsentanter.
Der tages referat af Årsmødet, som underskrives af dirigenten.
Årsmødet er et åbent møde for alle interesserede. Alle har taleret, men kun medlemmer har stemmeret. (foreningsrepræsentanter og personer som er medlem af Aktiv Faster).
Senest 8 dage efter afholdt møde udsendes referat til repræsentantskabet.
§ 9 Bestyrelsen
Foreningen ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer plus Faster Skoles leder, denne har dog ingen stemmeret.
Bestyrelsen vælger selv af sin midte formand, næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsesformanden er også repræsentantskabets formand.
Hvert år afgår skiftevis 5 bestyrelsesmedlemmer på lige årstal, og 6 på ulige årstal, – ligeligt fordelt blandt medlemsforeninger og medlemmer. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Suppleanter indtræder kun i bestyrelsen ved et bestyrelsesmedlems fravær, som forventes at vare mere end 3 måneder.
Bestyrelsen afholder møde hvert kvartal og herudover så ofte formanden eller mindst 4 medlemmer af bestyrelsen ønsker det. Formanden skal sikre, at alle medlemmer indkaldes.
Bestyrelsesmøderne indkaldes skriftligt med mindst 8 dages varsel med angivelse af dagsorden.
Beslutninger træffes ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 7 medlemmer er til stede, heraf enten formand eller kasserer.
På bestyrelsesmødet kan der kun træffes beslutning om emner, som er optaget på dagsordenen eller ændringsforslag hertil.
Der føres referat af bestyrelsesmøderne, som udsendes til bestyrelsesmedlemmerne senest 8 dage efter mødets afholdelse med krav om ændringsønsker senest 8 dage efter udsendelsen af referatet. Indkommer ændringsønsker gentages proceduren. Det herefter godkendte referat underskrives af bestyrelsens tilstedeværende medlemmer senest på det efterfølgende bestyrelsesmøde.
Intet bestyrelsesmedlem kan direkte eller indirekte oppebære vederlag for sit arbejde i bestyrelsen.
§10 Tegningsret
Foreningen tegnes af den samlede bestyrelse. Bestyrelsen kan meddele prokura.
§ 11 Årsrapport, budgetter
Foreningens bestyrelse skal hvert år udarbejde et budget for drift af Aktivitetshuset, der skal indsendes til Ringkøbing-Skjern Kommune til orientering. Endvidere skal der udarbejdes 10 årige drifts- og vedligeholdelsesplaner, der ligeledes indsendes til Ringkøbing-Skjern Kommune til orientering.
Foreningens bestyrelse skal hvert år udarbejde årsrapport, hvoraf driften af Aktivitetshuset skal være en specificeret note. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
§ 12 Revision
Foreningens regnskab note for drift af Aktivitetshuset revideres af Ringkøbing-Skjern Kommune. Bestyrelsen skal afgive regnskab og status inden den 1. februar. Foreningens regnskab revideres af 2 revisorer valg på årsmødet 1 ulige år, 1 lige år.
§ 13 Hæftelse
Foreningen hæfter for sine forpligtelser alene med sin formue, og der påhviler ikke stifterne, repræsentantskabet eller andre nogen personlig forpligtelse i forbindelse med foreningens virksomhed.
§ 14 Vedtægtsændringer
Ændring af nærværende vedtægter kan kun ske ved beslutning af repræsentantskabet. Vedtægtsændringer fremsendes til Ringkøbing-Skjern kommunalbestyrelse til orientering.
§ 15 Ophør
Ved foreningens ophør skal eventuelle overskydende midler anvendes til gavn for lokalområdet.
Ovenstående vedtægter og vedtægtsændringer er vedtaget på det ordinære årsmøde den 24. marts 2010 og fremsendes til Ringkøbing-Skjern Kommune til orientering.
Astrup den 24. marts 2010
Svend Vestergaard dirigent
Forening | Repræsentant | Adresse | |
Faster Badminton | Helle Bilberg
Mads A. Madsen |
Grenevej 1
Ejstrupvej 9 |
hfbilberg@mail.dk
|
Astrup KFUM & KFUK | Jørgen Hindhede
Birgitte Jørgensen |
Skovvejen 3
Stensbovej 14 |
Solso@mail.tele.dk
birgitte78joergensen@hotmail.com |
Indre Missions Samfund | Brian Holk
|
Hostedhøj 2
|
holkbrian@yahoo.dk
|
Luthersk Missionsforening | Knud-Erik Dyrvig | Grenevej 3 | dyrvigcke@mail.dk |
Faster Sogns Højskole |
Kristian Ahle Hans Olesen |
Egerisvej 13 Birkevænget 9 |
ahle.kristian@gmail.com hansolesen2@live.dk |
Menighedsrådet for Faster Sogn | Eva Vestergaard
Hans Kurt Mikkelsen |
Borrisvej 8 | soge@live.dk
|
Faster Seniorklub | Alice Bagge | Klokkebjergevej 12 | alicebagge@live.dk |
KFUM-Spejderne | Nicholine Daugaard
Jan Vestergaard |
Videbækvej 13
Højbo 2 |
nicholine84@gmail.com
|
Strikkeklubben | Laila Gudiksen | Stensbovej 4 | |
Faster Billiard Klub | Kjeld Olesen
|
Horsmosen 3
|
skovbo@ofir.dk |
Faster Boldklub og
Gymnastikforening |
Jens Peder Bendtsen
Svend Erik Olesen |
Granlyvej 1
Hostedhøj 5 |
koben@granlyvej1.dk
|
Fasters Børn | Anette Vestergaard
Hans Henrik Mikkelsen |
Egerisvej 3
Stensbovej 3 |
anettevestergaard@godmail.dk
|
Bliv medlem af Aktiv Faster
Som medlem af Aktiv Faster støtter du det frivillige arbejde der gøres, for at Faster Sogn skal være et godt sted at bo. Du støtter de aktiviteter, som samler sognet og som giver fælles oplevelser, til glæde for både børn, unge, voksne og de ældre.
Samtidig får du en række fordele – blandt andet:
- muligheden for leje lokaler (med rabat) til forskellige arrangementer.
- lån af flagstænger og flag, eksempelvis til sølvbryllup
- indflydelse – i foreningen Aktiv Faster
I Aktiv Faster har vi 3 typer af medlemskaber:
- Foreninger, klubber, sammenslutninger, institutioner, mm betaler 100 kr. om året/forening. For dette får de 2 pladser i repræsentantskabet sammen med de øvrige foreninger/klubber mm ialt 5 pladser i bestyrelsen. De får evt. opmagasineret inventar forsikret gennem Aktiv Fasters indboforsikring. Det er Aktiv Fasters opfattelse at denne ordning giver et godt indtryk af et velorganiseret lokalsamfund med mulighed for interne debatter og fælles udmeldinger. Flere lokalsamfund har efterfølgende kopieret denne model.
De 2 andre typer medlemskaber henvender sig til private borgere.
Husstande:
- For 100 kr. om året får man et medlemskab, der giver ret til at stemme ved Årsmødet samt låne flagstænger og flag gratis af Aktiv Faster
- For 200 kr. om året (Plus-medlemskab) får man derud over ret til at leje Aktivitetshuset til 50 kr./time. Normal 150 kr./time. (øvrige begrænsninger og krav er omtalt på hjemmesiden)
Aktiv Faster koordinerer forskellige opgaver i sognet
Nedenfor kan du se, hvem du kan tage fat i, hvis du har spørgsmål eller idéer til nogle af de opgaver, der løses af Aktiv Faster – og du er meget velkommen til at deltage i opgaverne – jo flere vi er, jo sjovere og jo nemmere 🙂
ARBEJDSOMRÅDE | ANSVARLIG |
Flagning | Ernst Kristensen og Poul Fomsgaard 9680 0520 koordinerer for Aktiv Faster, Erling Nygaard kan kontaktes – 9736 4098 |
Grønne områder (Faster) | Jens Peder Bendtsen |
Grønne områder (Astrup) | Per Kaasgaard |
Arrangementsgrupper | |
Fastelavn | Helle Andersen, Tina Pedersen for Aktiv Faster
Eva Vestergaard, Simon Olesen og Brian Holk for Menighedsrådet |
Skt. Hans | Per Kaasgaard og Helle Bilberg for Aktiv Faster
Thomas Bøndergaard fra Indre Mission/KFUM-K |
Juletræstænding | Kristian Ahle, Svend Erik Olesen og Helle Bilberg for Aktiv Faster
Kjeld Jensen og Mogens Rasmussen fra Faster Forsamlingshus Eva Vestergaard, Simon Olesen og Brian Holk fra Faster Menighedsråd Juletræer: Poul Fomsgaard Jensen og Ernst Kristensen |
Foredragsaftener/koncerter/
events |
Helle Bilberg, Helle Andersen, Svend Erik Olesen og Jørgen Hindhede for Aktiv Faster
Eva Vestergaard, Brian Holk og Simon Olesen for Menighedsrådet Kjeld Jensen og Mogens Rasmussen fra Faster Forsamlingshus |
Indendørs vedligehold | Jørgen Hindhede, Mads A. Madsen, Erling Nygaard, Niels Boel Olesen, Jan Vestergaard, Mads Eriksen |
Bandetovholder | Kristian Ahle, Lisbeth Ahle |
Ekstern kontakt | Svend Erik Olesen |
Lokalebestilling i Aktivitetshuset | Susanne Kjær Olesen – tlf. 2396 7823 |
Mødeservering | Dorthe Olesen, Elsebeth Jansen |
Teknisk koordinator | Jørgen Hindhede, Jan Vestergaard |
Sognearkiv | Poul Holm |
Velkomstgruppe | Helle Bilberg og Tina Pedersen |
Hjertestarteren | Astrid Hindhede |
Hjemmesiden | Finn Bilberg, Jeppe Vestergaard, Christa Vestergaard, Merete Bilberg og Hanne Vestergaard Kristensen |
Bandefest | Helle Bilberg og Helle Andersen |
Cykelstier | Jens Peder Bendtsen, Per Kaasgaard, Svend Erik Olesen, Finn Bilberg og Jørgen Madsen |
Driften af Faster Aktivtetshus er baseret på at der er frivillige, der vil gøre en indsats.
Så har du lyst til at medvirke til at holde omkostningerne ved driften af huset nede og hygge dig med kost og spand eller hakke og hyggeligt samvær, så tøv ikke med at kontakte:
Lisbeth S. Ahle, 2773 4374
Kristian Ahle, 2175 4374
Blå bande – mejeriet – klik her
Grøn bande – Faster – klik her:
Grøn bande – Astrup – klik her:
Se Galleriet her – GALLERI – AKTIV FASTER